sobota 17. června 2017

OPORY PRO PNOUCÍ RŮŽE ...

jsme si před dvěma roky zakoupili dvě kovové.
Pro růži červenou a žlutou.
Velké oblouky zelené barvy se mi celkem líbily, i když upřednostňuji dřevo,  byla to rychlá varianta, ihned dostupná.
Volba ale nebyla dobrá.
Po letošní zimě jsme zjistili, že u jednoho oblouku se nožička ve spodní části  ulomila a oblouk se stal nestabilním.
Růže jsou ještě mladé, nedosáhly zatím výšky oblouku a tak jsme rychle sháněli dřevěnou oporu - oblouk, abychom je mohli vyměnit.
Manžel z cest přivezl dva oblouky a měl radost, že můžeme obratem růžím opory vyměnit.
Jenže.
Když jsem se na ně podívala, bylo mi hned jasné, že jsou docela úzké.
V místě kde se příliš nechodí, to nevadí, ale v prostoru kudy každý den jdu z domu na zahradu a to několikrát, nastane problém až se růže rozrostou.
S tácy, kdy neustále něco nosím na pergolu, se tam prostě nevejdu a bude se mi špatně procházet.
Tam oblouk tohoto typu dát nemůžeme.



Novou oporu dostala červená pnoucí růže Kordes - Amadeus.
Manžel pečlivě zabetonoval kovové patky a na ně přišrouboval nohy oblouku, tak snad pár let vydrží.

A zde fotky ze sázení růží a usazování kovového oblouku
 před dvěma roky.





A nyní zbývá zvolit širší oporu pro růže žluté.

Vzpomněla jsem si, že u Aničky, na blogu 
Agnieszka a její kratochvíle, jsem viděla hezkou dřevěnou oporu hranatou na pnoucí růže a rozhodla se oslovit našeho kamaráda truhláře, zda by mi takovou nevyrobil. Nikde na internetu jsem totiž hotovou ke koupi nenašla.
Jako každý řemeslník má práce hodně, ale je na mne hodný a slíbil, že se pokusí co nejdříve. 
Žlutá růže je mnohem menší a její kovový oblouk zatím stabilní, tak může počkat :o).

Nakonec jsem ještě na internetu našla alespoň tento obrázek:

- zdroj internet -

A druhý zakoupený oblouk?
Chodím po zahradě a hledám vhodné místo, kam by se dal umístit a rozmýšlím co k němu vysadit.
Opět vyvolaná práce na zahradě.

No, mohu si já jenom tak ležet na lehátku a číst si ?...






16 komentářů:

  1. Alo, také se mi líbí dřevěné oblouky, škoda jen, že jsou někdy úzké. Když růže obrostou nedá se jimi skrz procházet. Ten kovový, stejný co máte vy, mám též, ale přesně jak píšeš je nestabilní a myslím, že jej časem vyměním. Mám ještě jeden, podstatně dražší, s tepanými kovovými ornamenty uprostřed příček. Tento je pevnější a je krásně obrostlý už 4. rokem. A četba...když na zahradě je vždy co dělat, že?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel je vyrábí opravdu úzké. Růže vedeme jenom zvnějšku, ale vím, že se proderou i dovnitř a já je budu pracně směrovat ven :o).
      Ano jak píšeš Diano, kam oko spočine na zahradě, vždy najde potřebnou činnost.
      Hezký den.
      Ála

      Vymazat
  2. Krásné. Jeden oblouk s růžemě jsme zdědili po předchozích majitelích a nedalo se jím projít. Vypadá to ale úžasně. Jinak sedět by si stejně nevydržela, nebylo by to tak krásné a ani by tě nenapadlo si tam sednout:-), trochu zamotaný kolotoč. Jedině nemít zahradu a chodit na návštěvy, ty jediní si umějí tohle užít a vlastně si pak s nimi člověk chvilku sedne :-)))). Máte to krásné, Kája.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Kájo. Sice je na zahradě stále co dělat, ale ta procházka po ní a "kochání se", to vše pak vyváží. Je to koníček a radost.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  3. Milá zlatá! Chceš mít krásnou zahradu, krásná malebná zákoutí, tak to si toho lehátka opravdu neužiješ. Ale nic se nemá přehánět :-). Myslím, že si i čas na jen tak nic určitě najdeš. Růže už máš pěkně rozrostlé. Ona je to nádhera když je pak celý oblouk obalený. Líbí se mi to moc, ale u nás by to moc realizovatelné nebylo.
    Hezký víkend, Ali!
    H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :O))) Hani máš naprostou pravdu. Co chci, to mám.
      Dneska je u nás po včerejším dešti taková zima, že jsem ráda zalezlá doma.
      Já jsem tolik chtěla mít pnoucí růže, že i to místo na oblouky jsme nakonec s mužem našli.
      Měj se prima.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, ta dřevěná opora vypadá nádherně, elegantně, oproti té tenké, kovové. Ani se nedivím, že nevydržela. Nová, připravovaná opora pro žluté růže vypadá také hezky, tak ať vám ji kamarád vyrobí co nejdříve a můžete se jí kochat již toto léto. .o)
    Přeji pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu Dášo, vypadá mnohem lépe a je hlavně bytelnější. Snad se náš kamarád k výrobě dostane co nejdříve :o).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko, to je nádhera... něco podobného (dřevěný oblouk) bych si na naší zahradě také dovedla představit... snad se k realizaci do několika let také dostanu, zatím jaksi opravujeme "důležitější" (lepším obratem potřebnější) věci, tak se na pnoucí růže zatím nedostalo, i když je to můj zahradní sen... :)
    Krásný víkend přeji, Peťka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťko já je měla vysněné také několik let, ale došlo na ně teprve před dvěma roky. Vše má svůj čas...
      Měj se moc hezky.
      Ála

      Vymazat
  6. Před lety jsem si zakoupila clematis(plamének), vysadila ho do zadní části zahrádky a požádala jsem muže, aby mi k němu vyrobil oporu. Myslela jsem, že bude vypadat podobně, jako ta Tvoje. Postavil pergolu:-)).
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o))) tak to musím říct manželovi, jak se to dělá jinde. U nás nejdříve pergola a pak se sázelo a sázelo. A sázíme dodnes.
      Měj se hezky Henrietko.
      Ála

      Vymazat
  7. Zahrada, to je nekonečná píseň. Stále se něco řeší, předělává, dodělává,... Růže máš moc krásně a nejen ty, je vidět, že zahradničíš s láskou!
    Alenko, měj hezké odpoledne. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Roky jsem růže na zahradě neměla a najednou jsem je chtěla na zahradě opět mít a dopadlo to dobře. Kvetou nádherně.
      Helenko měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  8. Alenko- ten dřevěnný oblouk je krásný a ty růže...aaach
    A Tvoje jahůdky a čtivo- vše jsem pilně přečetla...
    Měj se moooc hezky!!
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, já jsem z nich unešená, tolik kvetou - je to nádhera.
      Měj se moc prima.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála