sobota 21. ledna 2017

ROSTLINNÉ ČISTIČE VZDUCHU ...

Zatímco o léčivých účincích rostlin se ví celkem hodně, méně známé jsou schopnosti některých pokojových druhů pohltit až 90% toxických látek, které v domácnosti dýcháme.
Vybrala jsem pro vás z Magazínu Doma dnes.





Barvy, laky, parkety, lepidla, nábytek z dřevotřísky či překližky, syntetická vlákna v závěsech a záclonách, ale i cigaretový kouř, čistící prostředky, kosmetika, laky na vlasy. To vše uvolňuje látky negativně se podepisující na kvalitě ovzduší. Ve zvýšené koncentraci mohou tyto látky vyvolávat nejen alergické reakce, ale i bolesti hlavy, podráždění sliznice nosu a očí, dýchací potíže, únavu či migrénu. Některé z toxinů mají dokonce karcinogenní účinky. Které rostliny umějí bojovat proti škodlivinám ve vaší domácnosti ?


Formaldehyd

Nejčastější škodlivá látka v bytě. Je obasžen v dřevotřísce, v kobercích, záclonách a jiných bytových textiliích, ale i v různých izolačních materiálech. Uvolňuje se z kosmetických přípravků, plynových kotlů a z cigaretového kouře. Pohltit jej dokáže chryzantéma či kvetoucí gerbera, které sice nejsou dlouhověké a musí se vyměňovat, ale opticky rozjasní obydlí. Z dlouhotrvajících rostlin lze doporučit nenáročný pokojový břečťan, různé druhy fíkusů, a pokud máte k dispozici velkou plochu, můžete zkusit datlovou palmu. Vhodný je také filodendron a dracéna. Opravdovou zbraní odbourávající formaldehyd a také xylén, který bývá součástí odmašťovacích přípravků, je pokojové kapradí.





Benzen

Je součástí mnoha čistících prostředků, plastů a barev, rozpoštědel, laků či cigaretového kouře. Zlikvidovat ho dokáže obyčejný zelenec nebo stejně nenáročný šplhavník. Tyto rostliny vyřeší také problém s oxidem uhličitým pocházejícím z krbových kamen a krbů.





Čpavek

K údržbě kuchyně se často používají prostředky uvolňující amoniak. Na boj s ním postačí toulitka, potřebuje však dostatek světla. V obývacím pokoji se doporučuje pěstovat bambusová palma.

Trichlorethylen a xylen

Účinnými nepřáteli těchto toxinů jsou pokojové kapradí, datlová a areková palma a také dracéna či azalka indická.





Pokojové květiny asi nechybí v žádné domácnosti, sama jich mám hodně. Bojuji však s místem pro ně, protože každá rostlina má ráda světlo a já nemám u oken široké parapety, což mne velmi mrzí.
Zrovna nyní mi stávkuje Tlustice, neustále shazuje malé lístky na zem a já netuším proč. Fíkus mi v obývacím pokoji vždy zašel, pokojové kapradí také, palmy přezimovávám v ložnici. Nad toulitkou jsem zrovna nedávno přemýšlela, vlastně jsem ji nikdy nepěstovala, ale nechtělo se mi ji nést domů v těch mrazech. Letitý Filodendron mi v létě po napadení puklicí odešel, nepomohlo vůbec nic. 
A tak občas musím svou pokojovou zahradu obměnit, koupit rostliny nové nebo u kamarádek poprosit o odnože.

Tímto příspěvkem jsem se začala víc a víc těšit 
na jaro ...

P.S. Venku je to však stále hodně mrazivé :o((.
  


       

12 komentářů:

  1. Ali, tlustice potřebuje málo vody. já ji zalívám až v době,kdy je zemina úplně suchá. a mám taky hodně zakořeněných rostlinek, nikdo to už nechce.
    Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím Majko, že jsem ji dopřála příliš zálivky i když vím, že ji nemám moc zalévat :o)).
      Ála

      Vymazat
  2. Souhlas tlustici zaliji maximálně jednou za 5 týdnů...a nyní v zimě ještě méně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dala mi to jasně najevo, že se jí to nelíbí :o).
      Ála

      Vymazat
  3. Dobrý den. Zkuste lopatkovec, je to nenáročná květina asi ve dvou nebo třech velikostech a taky čistí vzduch. Já ji pěstuji snad už 20 let, stačí vždy jen přerostlé trsy rozsadit a jako bonus je, že kvete několikrát do roka a asi nejvíc v období Vánoc. Její pěstování je snadné, protože na sucho upozorní svěšenými listy a ani mírné přelití ji nevadí a navíc může být i dál od okna, nevadí ji polostín. Mějte se pěkně a ať se kytičkám daří.
    Jiřina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem se musela podívat co je to za kytku Lopatkovec a ono je to Spathiphyllum a já ji znám pod tímto názvem. Tahle kytka je opravdu velmi odolná, syn měl dvě ve svém pokoji a zaléval si je sám a tak to byl velmi drsný odchov. Vzal si je sebou při stěhování, prý jsou to jediné kytky, které jeho péči přežijí, že to má již vyzkoušené.
      Krásný den Jiřko.
      Ála

      Vymazat
  4. Zeleně doma není nikdy dost a já si ji hýčkám :-)) pro ten čistý vzduch ♥ Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím Ivo. Já se rozhodla, že letos na jaře nakoupím nějaké nové pokojovky, tak snad dobře vyberu.
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko i já jsem závislák na naší domácí zeleni..Jednou za několik let si však květinky řeknou dost a také musím obměnit.. Sice nevím proč, ale je to tak.. Tlustici mám na zasklené lodžii několik let, ale letošní mrazy nevím jak přežije.
    Krásnou neděli ti přeji. Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám takový pocit Zdeni, že si mé pokojové květiny přesně tohle nyní říkají - Dost. Některé mi odešly. Já je taky dost tahám na léto ven a pak zase domů, možná že je to nebaví :o)).
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko, s trochou nadsázky si troufám říct, že máme hodně čistou domácnost, alespoň podle počtu květin :o) Občas nás trochu vytěsňují, což hlavně manžel těžce nese :o) A teď jim dává zabrat naše štěně...
    Tlustice je asi moc zalitá, když shazuje listy...
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já kdybych měla víc možností kam květiny dát, tak bychom asi byli také zahlceni :o).
      Tlustice byla určitě příliš zalitá, už jsem jí omezila zálivku a omluvila se jí :o).
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála